Тема. В. Симоненко „витязь молодої української поезії (О. Гончар) - nadoest.com ))
Головна
Пошук за ключовими словами:
сторінка 1
Схожі роботи
Назва роботи кіл. стор. розмір
Уроку № Дата Клас 7 а предмет Українська література Тема уроку 1 181.16kb.
Тема. Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. 1 371.23kb.
Бережімо собори наших душ 1 91.48kb.
Тема. Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. 1 158.68kb.
Наказ №130 м. Дніпропетровськ Про підсумки проведення районного відбіркового... 1 51.19kb.
Олесь Гончар (До 90-річчя від дня народження ) 1 250.06kb.
Урок з української літератури в 9 класі Тема. Т. Г. Шевченко. 1 138.02kb.
Літературна світлиця: Василь Симоненко Лірика поета 1 106.35kb.
Вітаю, шановні колеги! До Всесвітнього дня поезії надсилаю вам інформаційний... 1 17.34kb.
Уроках ікт. Пропоную вам один з таких уроків. Як це в мене виходить... 1 42.88kb.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Головне управління... 1 115.41kb.
Пропозиції сергія Трусова 1 55.43kb.
Таращанський 1 219.63kb.

Тема. В. Симоненко „витязь молодої української поезії (О. Гончар) - сторінка №1/1
Практичне заняття 1

Тема. В.Симоненко – „витязь молодої української поезії” (О.Гончар)
Теоретичні питання:

1 Особистість поета і журналіста В.Симоненка в контексті літературного процесу 60-х рр. ХХ століття. Джерела становлення, світогляд, життєве кредо.

2 „Пристрасті й гнів”, „радощі й муки” поета у його творчій спадщині:


  • образи сучасників-хліборобів та оцінка їхнього життя як вічної Голгофи („Жорна”, „Баба Онися”, „Піч”, „Старість”, „Злодій”, „Дума про щастя” та ін.);

  • утвердження неповторності кожної особистості та гордість за свій рід і народ („Мій родовід”, „Можна”, „Я”, „Дід умер”, „Перший” та ін.);

  • доля України і рідна земля як найвища духовна цінність поета („Грудочка землі”, „О земле з переораним чолом”, „Українська мелодія”, „Україно, п’ю твої зіниці”, „В букварях ти наряджена і заспідничена” та ін.);

  • сатира на сучасність, замовчувані теми („Лист читачів поету”, „Гнівні сонети”, „47-й рік”, „Перехожий”, „Порада товаришеві із КДБ” та ін.);

  • інтимна лірика В.Симоненка („Вона прийшла”, „Не докорю нікому і ніколи” та ін.).


Практичне завдання:

Вивчити напам’ять поезію В.Симоненка (на вибір).


Література

1. Дзюба І. Виступ на вечорі, присвяченому 60-річчю з дня народження Василя Симоненка // Сучасність. – 1995. – №1. – С.153-158.

2. Корогодський Р. Симоненко долає „земне тяжіння”, або зустрічі на черговій орбіті // Сучасність. – 2001. – №6. – С.138-143.

3. Храплива-Щур Л. „Український лев” Василя Симоненка

// Березіль. – 2004. – №3-4. – С.146-149.

4. Масенко П. „Я для тебе горів, український народе...” (спогади про Василя Симоненка) // Київ. – 2004. – №1-2. – С.149-169.

5. Рачук М. Симоненкові уроки // Сучасність. – 2003. – №3. – С.88-103.

6. Марко В. Осяяння в художній концепції Василя Симоненка

// Дивослово. – 2007. – №4. – С.21.

7. Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту

// Сучасність. – 2000. – №4. – С.65-85.

8. Берлиховська Б. Шістдесятники – бунт покоління

// Українська мова та література. – 2006. – №14-15. – С.3-11.
Практичне заняття 2
Тема. Поклик правди і любові: лірика Д.Павличка
Теоретичні питання:

1 Проблемно-тематичне, жанрове та стильове розмаїття лірики Д.Павличка:



  • емоційність, пристрасність, аристократизм любовних поезій, їх пісенність та позачасове звучання (цикл „Пахощі хвої”, зб. „Таємниця твого обличчя”, зб. „Золоте ябко” та ін.);

  • мотиви суспільного прозріння, потреба правди і покаяння як духовного очищення у громадсько-політичній ліриці поета (зб. „Правда кличе”, цикл „Покаянні псалми” та ін.);

  • роздуми Д.Павличка про значення для свого народу рідної мови та його духовних велетнів (зб. „Гранослов”, цикл „Задивлений у будущину” та ін.);

  • філософська лірика поета (цикл „Рубаї”, зб. „Сонети подільської осені” та ін.).


Практичне завдання:

Самостійно ознайомитися з поезіями Д.Павличка останніх років (вказані у списку літератури) та підготувати про них відгук.


Література

1. Павличко Д. Пам’ять. Поезії // Київ. – 2004. – №1-2. – С.22-36.

2. Павличко Д. Поезії // Сучасність. – 2004. – №9. – С.5-12.

3. Павличко Д. Голос совісті та її сенс, який треба шукати

// Кур’єр Кривбасу. – 2001. – №138. – С.3-10.

4. Лубківський Р. Посвітач добра і любові (Д.Павличку – 75)

// Дзвін. – 2004. – №9. – С.110-126.

5. Якубовська М. Народ воскресатиме в тобі (до 75-річчя Д.Павличка) // Вітчизна. – 2004. – №9-10. – С.141-149.

6. Сьомочкіна О.Дорога як „велика подорож життя” (на матеріалі рубаїв Д.Павличка) // Дивослово. – 2005. – №4. – С.53-55.

7. Стадник О. „В.Хайяма взяв я форму” (рубаї Дмитра Павличка) // Дзвін. – 2003. – №9. – С.134-144.

8. Маковей Г. Еротична лірика Дмитра Павличка (збірка „Золоте ябко” // Слово і час. – 2002. – №11. – С.50-57.

9. Шумицька Г. Омар Хаям і Дмитро Павличко: філософія у віршах // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2004. – №11. – С.6-9.

10. Трихолаз Б. Майстер різьбленого стилоса, або два кольори опришкової душі // Дивослово. – 2004. – №9. – С.65-69.
Практичне заняття 3
Тема. „Ради чого, ви думаєте, я берусь за перо?” (поезія Івана Драча)

Теоретичні питання:

1 Глибокий філософський зміст в епатажній, незвичній, нетрадиційній формі як стильова риса поезії І.Драча. Особистість бунтівника в його творчості:



  • ранній період у літературному житті поета, сонцепоклонницькі мотиви (зб. „Соняшник”), проникнення в буденний світ людини, поетизація звичайного і звичного (зб. „Балади буднів”, „Соняшник” та ін.);

  • мотиви „провини безневинної” перед простими людьми, односельцями-кологоспниками, на чиїх плечах стоїть світ („Дві сестри”, „Балада про Сар’янів і Ван-Гогів”);

  • мотиви застереження і попередження перед захопленням експериментами над природою („Балада ДНК”, „Каравела”), втрати духовності („Крила”);

  • настрої духовної єдності з рідною домівку і своїм народом („Калина”, „Принести води”, „Лист до калини”, „Замість анекдота”, „Не будьте самовбивцями” та ін.).

2 Проблематика, гуманістично-застережливе звучання, мозаїчність форми, емоційні регістри поеми І.Драча „Чорнобильська мадонна”.
Практичне завдання:

Уважно опрацювати статтю В.Симоненка „Початок дороги” (про І. Драча-дебютанта).


Література

1. Симоненко В. Початок дороги // Симоненко В. У твоєму імені живу. – К.: Веселка, 1994. – С.248-251 (або Слово і час. – 1990. – №1).

2. Драч І. Наша Мати (із поезій останніх років) // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях та колегіумах. – 2002. – №4. – С.158.

3. Сверстюк Є. Як я редагував Івана Драча // Слово і час. – 1999. – №11. – С.77.

4. Жулинський М. Осінній Драч з вогненним жалом весняної кропиви // Слово і час. – 2006. – №10. – С.32-37.

5. Ільницький М. „Сприймати світ до всіх його глибин”

// Дивослово. – 2006. – №10. – С.43-47; №11. – С.55-57.

6. Ткаченко А. Духовний материк митця (І.Драч) // Київ. – 2006. – №11. – С.152-178.

7. Зборовська Н. Стильовий портрет шістдесятництва // Слово і час. – 2001. – №12. – С.26-42.
Практичне заняття 4
Тема. „Я вибрала Долю собі сама...” (творча особистість Ліни Костенко)
Теоретичні питання:

1 Громадянська мужність, лицарські чесноти і Божий дар промовляти до людських сердець – незмінні супутники поетеси на життєвій дорозі.

2 Розмаїття лірики Ліни Костенко:


  • проблеми морального вибору життя за сумлінням, долі як покликання у поезіях збірок: „Проміння землі”, „Вітрила”, „Над берегами вічної ріки”, „Вибране” та ін. („Настане день, обтяжений плодами”, „Доля”, „Ти знов прийшла, моя печальна музо”, „Ми виїхали в ніч. І це було шаленство”, „Коректна ода ворогам”, „Заворожи мені, волхве!” та ін.);

  • філософські роздуми про духовність, гармонію і відповідальність („І засміялась провесінь: – Пора!”, „Пісенька з варіаціями”, „Пелюстки старовинного романсу”, „Між іншим”, „Умирають майстри” та ін.);

  • кохання як спосіб буття у ліриці поетеси („Очима ти сказав мені: люблю”, „Я дуже тяжко вами відболіла”, „Спини мене, отямся і отям”, „Ти вчора поїхав, ти ж тільки поїхав учора”, „Осінній день березами почавсь” та ін.);

  • афористичність поезії Л.Костенко.

Практичнезавдання:

Підібрати 5-10 афористичних висловів із поезій Л.Костенко та пояснити їх філософський зміст.


Література

1. Жулинський М. Лицарство духа про творчість Ліни Костенко // Вітчизна. – 2000. – №3-4. – С.2-5.

2. Антошин С. „Над річкою буття – на березі крутому”, або “Лілеї для Ліни” (до ювілею Ліни Костенко) // Дзвін. – 2000. – №3. – С.125-132.

3. Ковалевський О. Екзистенціалізм і кордоцентризм у „тихій ліриці” Л.Костенко // Київ. – 2002. – №1-2. – С.88-95.

4. Барабаш С. Філософія осягнення світу (про лірику Ліни Костенко) // Дзвін. – 2003. – №4. – С.142-145.

5. Андрусенко В. Кодекс честі як імператив життя (на прикладі життя і творчості Ліни Костенко) // Дивослово. – 2003. – №3. – С.43-48.

6. Башкирова О. Поліфонічна поема Ліни Костенко „Зоряний інтеграл” // Українська мова та література. – 2004. – №35. – С.15-18.

7. Астаф’єв О. Символіка природи в поезії Ліни Костенко

// Слово і час. – 2005. – №6. – С.52-56.

8. Симоненко В. Перехожий (поезія); Стаття: Краса без красивостей // Слово і час. – 1990. – №3. – С.5-6.


Практичне заняття 5
Тема. „А що як інший вибрати закон – не з боку вбивства, а із боку зради?” (роман у віршах Л.Костенко „Маруся Чурай”)
Теоретичні питання:

1 Відгуки літературної критики на появу роману, ідеологічні зауваження радянських істориків.

2 Композиція, сюжетні лінії, проблематика та система образів роману „Маруся Чурай”:


  • конфлікт світоглядів батьків, успадкований дітьми (Гордій Чурай – Бобренко; Маруся – Гриць; матері закоханих);

  • доля батьків (Чурая, Бобренка, Вишняка) як наслідок і показник їхнього духовного світу і системи цінностей;

  • роздвоєння душі Гриця: біда чи вина? Аналоги в літературі, символіка вибору;

  • Маруся і Галя: чи рівне суперництво?

  • Україна доби визвольної війни як контекст духовних світів героїв роману;

  • Маруся Чурай як втілення народної душі, етико-моральні цінності людини її очима.


Практичне завдання:

Прокоментуйте слова Марусі:

Воно як маєш серце не з льодини,

Страждання – доля кожної людини.


Література

1. Антошин С. „Над річкою буття – на березі крутому”, або “Лілеї для Ліни” (до ювілею Ліни Костенко) // Дзвін. – 2000. – №3. – С.125-132.

2. Наєнко В. Крізь роки і печалі (до літературного портрета Л.Костенко) // Київ. – 2005. – №3. – С.140-157.

3. Пономаренко І. „Геній – це не дар, а шлях” (своєрідність віршованого роману „Маруся Чурай” крізь призму конфліктобудови і поетики жанру) // Українська мова та література. – 2003. – №17. – С.13-16.

4. Кудрявцев М. Перед лицем епох і до проблеми історизму творчості Л.Костенко // Українська мова та література. – 2003. – №17 (травень). – С.4-7.

5. Кодак М. Неопалимої книги скрижаль: історичний роман у віршах „Берестечко” Ліни Костенко // Київ. – 2000. – №3-4. – С.127-131.


Практичне заняття 6
Тема. Поетична творчість Бориса Олійника
Теоретичні питання:

1 Б.Олійник – особистість, політик, митець. Мотиви ранньої поезії (зб. „Б’ють у крицю ковалі”, „Вибір”, „Сива ластівка” та ін.). Поет у сучасності.

2 Загальнолюдські проблеми і гуманістичні настрої лірики поета:


  • пошук опори в земному житті, єдність з рідною землею („Стою на землі”, „Про хоробрість”, „Дядько Яків”, „Формула” та ін.);

  • образ і духовний світ матері в поезії Б.Олійника (зб. „Сиве сонце моє”, поезії „Пісня про матір”, „Мати сіяла сон”, „Мамо, вечір догоря” та ін.);

  • інтимна лірика поета („Я до тебе йшов”, „Був я вітром”, „Парубоцька балада”, „Мелодія”, „Я спокійно б лежав під вагою століть” та ін.). Кохана ліричного героя як втілення вроди, ніжності, загадковості.

3 Поема Б.Олійника „Крило”: казковість і алегорія, проблематика і філософський зміст твору.
Практичне завдання:

Вивчити поезію Б.Олійника напам’ять (за вибором).


Література

1. Антонишин С. Поезія Бориса Олійника на роковій межі (Олійник Б. Стою на землі. Вірші та поеми) // Вітчизна. – 2004. – №5-6. – С.158-163.

2. Голобородько Я. Борис Олійник – людина, поет, академік

// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2006. – №8. – С.16-17.

3. Жикол Л. Вогонь від вогню, або вічне видиво любові (до літературного портрета Б.Олійника) // Київ. – 2005. – №10. – С.151-160.

4. Кудрявцев М. „У гиблий час глобального безплоду...” (роздуми над поезією Б.Олійника) // Дніпро. – 2004. – №5-6. – С.120-140.

5. Талалай Л. Останній романтик (перечитуючи Б.Олійника )

// Київ. – 2005. – №10. – С.141-150.

6. Гужва В. Шляхетний вершник (Б.Олійник) // Дивослово. – 2005. – №10. – С.46-50.

7. Олійник Б. „Не похитнусь у любові, надії і вірі” // Дніпро. – 2000. – №9-10.- С.2-5.

8. Олійник Б. Перед людьми і честю звітувати. Поезії // Дніпро. – 2004. – №1-2. – С.2-11.
Практичне заняття 7
Тема. „В душі моїй печаль стоїть неждана” (М.Вінграновський)
Теоретичні питання:

1 Місце М.Вінграновського серед поетів-шістдесятників, мотиви його ранньої творчості (зб. „Атомні прелюди” (1962р.): турбота про духовність сучасника, тяжіння рідного дому, відповідальності за долю планети та ін.

2 Настрої філософського споглядання і роздумів про зміст буття у поезіях зрілого майстра (зб. „Сто поезій”, „На срібнім березі”, поезії „Дружиною мені приснились ви...”, „Стоять сухі кукурудзи...”, „Ходімте в сад...”, „Сестри білять яблуні в саду...”, „Марія” та ін.).

3 Проблеми екології людської душі, образ України та її народу, зневага до байдужих і лицемірів – панівні мотиви поезій зб. „Губами теплими і оком золотим”, „Цю жінку я люблю” та ін. Постать коханої, її духовний світ, загадковість серця.

4 Афористичність циклу сонетів „Вінок на березі юності”.
Практичеі завдання:

Вивчити напам’ять одну з поезій М.Вінграновського.



Література

1. Вінграновський М. Ранні поезії // Березіль. – 2006. – №11-12. – С.140-152.

2. Гальчук О. Лірична сповідь Миколи Вінграновського // Слово і час. – 2007. – №4. – С.3-12.

3. Дідула Р. Він гранив слово, як ніхто. Спогади (М.Вінграновський) // Кур’єр Кривбасу. – 2006. – № 198, 199, 200.

4. Добромжа А. Микола Вінграновський у спогадах, листах і кіно (до 70-річчя поета, кінорежисера, кіноактора) // Вітчизна. – 2006. – №9-10. – С.128-134.

5. Салига Т. Поет – це слово, це його життя... (М.Вінграновський) // Дзвін. – 2004. – №10. – С.120-133.

6. Горинь В. „Драчі прилетіли” (М.Вінграновський) // Кур’єр Кривбасу. – 2007. – №1. – С.157-162.

7. Кіт Д. Багатогранний талант (шкіц до портрета Миколи Вінграновського) // Дивослово. – 2002. – №9. – С.5-7.

8. Талалай Л. З першого погляду і назавжди (спогади про М.Вінграновського) // Березіль. – 2005. – №3-4. – С.138-149.

9. Шупта Д. Йому завше був досвіт (М.Вінграновський) // Кур’єр Кривбасу. – 2006. – №198. – С.111-117.


Практичне заняття 8
Тема. „Народе мій, до тебе я ще верну...” (Василь Стус: життя як філософія)
Теоретичні питання:

1 Трагізм життєвого шляху поета, його позиція як джерело розуміння долі і творчості.

2 Поетичні збірки „Круговерть” і „Зимові дерева” (відхилені видавництвами): мотиви протесту проти репресій, „совкової” свідомості-бездуховності, іронія з приводу законів тоталітарної системи. Символіка назви і філософський зміст збірки „Веселий цвинтар”.

3 Невільницькі настрої збірки „Палімпсести”:



  • конфлікт особистості з комуністичним режимом;

  • приреченості й рішучості лишатися собою до кінця; віри у вічне; стоїцизму;

  • туги за родиною, Україною, прощання з недосяжною рідною землею („Церква святої Ірини”, „У порожній кімнаті”, „Яка нестерпна рідна чужина”, „На колимськім морозі калина”, „Сховатися од долі – не судилось”, „Наснилося, з розлуки наверзлося” та ін.).


Практичне завдання:

Вивчити напам’ять поезію В.Стуса (на вибір).


Література

1. Аврахов Г. Незгасна зоря поезії (до 65-річчя з дня народження В.Стуса) // Дивослово. – 2003. – №1. – С.16.

2. Іщенко Є. Містичні переживання в поезії В.Стуса // Дивослово. – 2004. – №8. – С.53-57.

3. Яструбецька Г. Концепт „Україна” в поезотворчості Василя Стуса // Слово і час. – 2004. – №10. – С.34-43.

4. Іщенко Є. Віталізація смерті в поезії Василя Стуса // Слово і час. – 2006. – №11. – С.69-77.

5. Стус Д. Життя навиріст // Сучасність. – 2003. – №12. – С.124-140.

6. Сверстюк Є. „Нецензурний” Стус // Кур’єр Кривбасу. – 2003. – №10 (168). – С. 127-142.

7. Білоус Г. Рокований вересень (із роздумів про життя і творчість Василя Стуса) // Київ. – 2003. – №10. – С.151-173.

8. Стус Д. Свій поміж своїх, чужий поміж чужих // Сучасність. – 2004. – №7/8. – С.117-129.

9. Мамедова О. Інтимний світ поезій Василя Стуса: етичні й естетичні аспекти інтимної лірики поета // Українська література в загальноосвітній школі. – 2007. – №3. – С.14-17.


Практичне заняття 9

Тема. „Серце у тебе незахищене” (людська доброта як найвища цінність у творчості Григора Тютюнника)

Теоретичні питання:

1 Шлях Григора Тютюнника в літературу у контексті його взаємин із братом – Григорієм Тютюнником.

2 Оповідання – улюблений жанр письменника. Духовний і психологічний портрет сучасника у збірках „Зав’язь”, „Деревій” та ін.:


  • постаті дітей війни і пристосуванців, мудрих і гуманних та егоїстів в індивідуальному баченні письменника із загостреним відчуттям кривди і справедливості („Син приїхав”, „Оддавали Катрю”, „Поминали Маркіяна”, „Смерть кавалера”, „Зав’язь”, „Дивак” та ін.).

3 Повісті Г.Тютюнника: пізнання світу підлітками через людське добро і зло („Климко”, „Облога”, „Вогник далеко в степу”).
Практичне завдання:

Підготуйте відповідь на запитання:

Як виявилася у постатях героїв письменника його слова „Всі люди красиві, як добрі”?
Література

1. Гуляк А., Кейда Ф. Наодинці з правдою (життя і творчість Григора Тютюнника) // Українська література в загальноосвітній школі. – 2003. – №3. – С.15-26.

2. Гуцало Є. Сила коріння (Г.Тютюнник) // Слово і час. – 2006. – №2. – С.73-77.

3. Кодак М. Григорова новела не концепт... // Слово і час. – 2007. – №7. – С.51-55.

4. Клочек Г. Григір Тютюнник – Людина, Митець...: Спроба цитатного життєпису // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2007. – №6. – С.82-95.

5. Зборовська Н. Григір Тютюнник як національний письменник доби колоніалізму: психоісторичний аспект // Дивослово. – 2006. – №12. – С.43-47.

6. Мовчан Р. Григір Тютюнник – знакова постать в українській культурі чи естетичний феномен? // Слово і час. – 2005. – №7. – С.23-27.

7. Шевченко А. Незахищене серце: (Із циклу „Київські образки”. Останній день Григора Тютюнника) // Київ. – 2005. – №9. – С.17-26.

8. Дзюба І. Великий людинознавець (творчість Григора Тютюнника) // Урок української. – 2003. – №3. – С.38-41.
Практичне заняття 10
Тема. Історичні романи Р.Іваничука
Теоретичні питання:

1 Зацікавленість письменника українською історією як духовна потреба: часові виміри, епохи та історичні проблеми в осмисленні Р.Іваничука:



  • проблема яничарства, зради батьківським звичаям і власного життєвого вибору в романі „Мальви” (символіка назви твору, епоха, доля роману, символічність образів української матері та її дітей);

  • образ міста Лева на історичному тлі ХVI-XVII століть у романі „Манускрипт з вулиці Руської” (проблема вірності православ’ю як власному єству, елементи містики, роль образу чорта у романі);

  • особливе бачення письменником постаті і долі Івана Франка серед його сучасників та суспільного життя в романі „Шрами на скалі”;

  • осмислення Р.Іваничуком місця в українській історії М.Шашкевича-будителя у романі „Вода з каменю”.

Примітка: прочитати на практичне заняття один із запропонованих до розгляду романів (на вибір).

Практичне завдання:

Ознайомитися із оповіданнями та одним із романів письменника, опублікованими за останні роки в журналах „Дзвін”, „Київ” та ін.


Література

1. Ільницький М. Містерія йорданської ночі // Дзвін. – 2004. – №5-6. – С.136-141.

2. Яремчук І. „Але найбільша з них – любов” (штрихи до символіки) // Дивослово. – 2004. – №5. – С.46-54.

3. Слабошпицький М. Мистецтво писати історичні романи

// Київ. – 1999. – №5-6. – С.139.

4. Карвацький В. Роман Іваничук долає перевал // Кур’єр Кривбасу. – 2004. – №179-181. – С.242-248.

5. Соя Б. З книги минулого нашого народу (урок-конференція за твором Р.Іваничука „Яничари” („Мальви”) // Дивослово – 2003. №11. – С.43-49.
Практичне заняття 11
Тема. Особистість митця і державотворця в історичній прозі П.Загребельного
Теоретичні питання:

1 Історична правда й вигадка у романі П.Загребельного „Диво”:



  • специфіка побудови твору, умотивованість композиції (часопросторовий аспект охоплення подій);

  • постаті роману як носії певної естетичної та державницької ідеї (князь Ярослав, Сивоок та ін.). Авторська позиція у питанні про творця дива – собору.

  • сутність конфлікту між істориками ХХ ст. про слов’янську культуру, характери батька й сина Отав.

2 Постать і доля гетьмана Б.Хмельницького в романі „Я, Богдан”:

  • сповідь як форма і засіб розкриття внутрішнього світу героя; різні іпостасі його характеру;

  • суб’єктивність і неупередженість гетьмана в оцінці ним свого оточення і суспільства загалом;

  • авторський погляд на українську історію та боротьбу за державність.


Практичне завдання:

Самостійно прочитати роман П.Загребельного „Роксолана”.


Література

1. Загарук О. Храм і соціум у романах О.Гончара „Собор” та П.Загребельного „Диво” (урок-семінар) // Українська мова і література в школі. – 2006. – №4. – С.25-30.

2. Морозюк Н. Складний і суперечливий образ Ярослава Мудрого // Українська література в загальноосвітній школі. – 2006. – №9. – С.35-36.

3. Слабошпицький М. Історичний дивосвіт Павла Загребельного (шкіц до портрета) // Дивослово. – 2000. – №2. – С.57-58.

4. Осадча І. Ім’я літературного героя як характеротворчий засіб (за творами Павла Загребельного про Київську Русь)

// Дивослово. – 2000. – №7. – С.5-8.

5.Слабошпицький М. Тризе, або таємниця творчості // Київ. – 2004. – №7-8. – С.147-156.

6. Іваничук Р., Дончик В., Слабошпицький М., Панченко В. Класик української літератури – наш сучасник (до 80-річчя П.Загребельного) // Дивослово. – 2004. – №8. – С.62-69.


Практичне заняття 12
Тема. Творчість Ю.Мушкетика в контексті сучасної прози
Теоретичні питання:

1 Взаємини митця із владою та суспільством, його внутрішній духовний світ та морально-етичні ідеали у циклі повістей Ю.Мушкетика „Суд над Сенекою”, „Смерть Сократа”, „Жовтий цвіт кульбаби”.

Достовірність відтворення духу і звичаїв епохи.

2 Багатоаспектність та історична основа роману „Яса”:



  • доба національно-визвольних змагань українців XVII ст. та історичні постаті (Сірко, Дорошенко, Самойлович та ін.) як привабливий для історичного осмислення матеріал;

  • багатогранність характеру Івана Сірка: легенди та правда в його долі;

  • кровна й духовна спорідненість лицарських постатей батька і сина (Мокій Сироватка – Лаврін Перехрест);

  • осмислення автором понять вірності й зради, дружби і кохання, підступності й героїзму (Киліяна, Марко та ін.)


Практичне завдання:

Скласти бібліографію історичних відомостей про І.Сірка.


Література

1 П’янов В. З високих вершин. Штрихи до портрета Ю.Мушкетика // Вітчизна. – 2001. – №9-10. – С.87-117.

2 Федоровська Л. Народ із жита і вишень (до характеристики роману Ю.Мушкетика „Яса”) // Вітчизна. – 1988. – №10. – С.159.

3 Вєлкова М. Історія і сучасність у романах про Івана Сірка (за романами Ю.Мушкетика „Яса”, В.Кулаковського „Іван Сірко” і тетралогії В.Малика „Таємний посол”) // Українська мова та література. – 2006. – №6-8. – С.14-16.

4 Сивокінь Г. Роль і доля митця (до 75-річчя Ю.Мушкетика)

// Дивослово. – 2004. – №3. – С.62.

5 Дончик В. Вдумаймося, пошануймо (до 75-річчя Ю.Мушкетика) // Дивослово. – 2004. – №3. – С.59-61.
Практичне заняття 13
Тема. Художньо-стильова індивідуальність Валерія Шевчука

Теоретичні питання:

1 Сфера наукових та інтелектуально-естетичних зацікавлень письменника. Історико-духовна атмосфера Києва як стрижень творчих пошуків В.Шевчука.

2 Роман В.Шевчука „На полі смиренному”: спосіб мислення, моральні цінності, аналітичність розуму і талант спостережливого оповідача як домінантні властивості та риси ліричного героя твору. Мотиви і ремінісценції Києво-Печерського патерика.

3 Роман-триптих „Три листки за вікном” (Шевченківська премія 1987 року) – складний психолого-філософський твір, особливості побудови і сюжету:



  • історія книжника-шукача істини („Ілля Турчиновський”);

  • добро і зло у сприйнятті Киріяка Сатановського („Ліс людей”);

  • інтерпретація притчі про Петра Утеклого („Петро Утеклий”).


Практичне завдання:

Ознайомитися з автобіографічною оповіддю-есе В.Шевчука „На березі часу” // Київ. – 2002. – №7-8. – С.18.


Література

1. Пахаренко Н. Шлях подолання зла добром: Творчий феномен Валерія Шевчука // Українська мова та література. – 2003. – №20 (травень). – С.3-7.

2. Пахаренко Н. Дороги і роздоріжжя блудних дітей (про творчість В.Шевчука) // Українська мова та література. – 2002. – №20 (травень).

3. Логвин Р. Жаль кохання: імпресіоністичне мислення Валерія Шевчука // Слово і час. – 2002. – №4. – С.39-44.

4. Жулинський М. У вічному змаганні за істину // Шевчук В. Три листки за вікном: Роман-триптих. – К.: Радянський письменник, 1986. – С.3-14.

Практичне заняття 14
Тема. Правдивість і висока майстерність прози А.Дімарова
Теоретичні питання:

1 Конфлікт особистості й тоталітарної системи, невидимі суспільству трагедії незахищеної маленької людини як предмет письменницьких спостережень А.Дімарова:



  • доля сучасника у циклі „Історій” письменника (сільських, містечкових, міських): народний психоколорит, народне пережиття реальності;

  • відкритість і пекуча правдивість циклу повістей А.Дімарова „В тіні Сталіна” („Попіл Клааса”, „Боги на продаж”, „Чорний ворон”, „Тридцяті... (притча про хліб”);

  • „Прожити і розповісти”: постать автора в колоритному й іронічно-трагічному контексті суспільного життя.

Практичне завдання:

Дати відповідь на запитання:



  • що приваблює А.Дімарова в історіях його героїв?

  • чим творча манера письменника вирізняється з-поміж стилів інших авторів?


Література

1. Дімаров А. Прожити й розповісти // Березіль. – 1995. №9-10; 1997. – №5-6; 1998. – №3-4.

2. Бондаренко Ю. Невигадані історії про життя (образ містечка у прозі А.Дімарова) // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях і колегіумах. – 2002. – №2. – С.199-202.

3. Бондаренко Ю. Жанрова своєрідність повістей „Історій...” А.Дімарова // Слово і час. – 2002. – №5. – С.3-12.

4. Гурманська А. „Не заплющуй, Господи, очі...” (повість А.Дімарова „Тридцяті”// Слово і час. – 2004. – №8. – С.23-29.

5. Слабошпицький М. Про Анатолія Дімарова, який схожий на свої книги // Київ. – 2002. – №4-5. – С.127.

6. Баранов В. Якби розповісти про все прожите...: Кілька штрихів до портрета А.Дімарова з нагоди його 85-ліття // Київ. – 2007. – №5. – С.3-8.
Практичне заняття 15
Тема. Інтелектуальна проза В.Дрозда
Теоретичні питання:

1 Мала проза В.Дрозда: українська сучасність у циклі „Життя як життя. Короткі оповідання” ( // Березіль. – 2002. – №5-6. – С.18-77):



  • міфологізм і химерність новел „Сонце”, „Кінь Шептало на молочарні”, „Три чарівні перлини”.

2 Притчевість та символіка роману „Самотній вовк”. Елементи химерної прози, міфологічності.

3 Аналіз самостійно прочитаного (на вибір) твору письменника.


Практичне завдання:

Підготувати бібліографію творів письменника і літературно-критичних праць про нього.


Література

1. Бондаренко А. Художнє новомислення новели Володимира Дрозда „Білий кінь Шептало” // Дивослово. – 2004. – №11. – С.57-60.

2. Жиленко І. Мій Володя: уривок із книги „Homo feriens” (розповідь дружини В.Дрозда про його життя і творчість)

// Київ. – 2004. – №10. – С.34-56.

3. Жулинський М. „...і буде створений майстром світ” (про життя і творчість В.Дрозда) // Слово і час. – 2004. – №8. – С.3-9.

4. Бадзьо Ю. Літературні декорації та живі парості таланту (оповідання Володимира Дрозда) // Слово і час. – 1994. – 211-12. – С.44-53.



Практичне заняття 16
Тема. Творчість Євгена Гуцала
Теоретичні питання:

1 Життєвий і творчий шлях письменника у контексті літературного процесу шістдесятих років. Рання проза Є.Гуцала (зб. „Люди серед людей” та ін.).

2 Людина у складних взаєминах зі світом і природою в творчості письменника („Запах кропу”, „Яблука з осіннього саду” та ін.).

3 Бачення війни як тотального спустошення світу в прозі Є.Гуцала („Мертва зона”, „Родинне вогнище” та ін.).

4 Твори Є.Гуцала для дітей („Олень Август”, „З горіха зерня”, „Саййора”, „Пролетіли коні” та ін.).

Практичне завдання:

Ознайомитися із публіцистичною працею Є.Гуцала „Ментальність орди” (газ. „Літературна Україна. – 1994 або ін. публікації).


Література

1. Савчук Н. Чи сердиться пророк Ілля? Тренінг телепатії за малою прозою Євгена Гуцала // Українська мова та література. – 2005. – №46 (грудень). – С.3-7.

2. Громик Л. „З пороків усіх найогидніший – зрада”: повість Є.Гуцала „Безголов’я” // Слово і час. – 2005. – №9. – С.59-64.

3. Морозюк Н. Поняття добра і зла в чорнобильських оповіданнях Євгена Гуцала // Дивослово. – 2007. – №4. – С.32-33.

4. Дзюба І. Живе співвідношення між людиною і природою: 14 січня Євгенові Гуцалу виповнилося б 70 років // Дивослово. – 2007. – №1. – С.60-62.

5. Ткаченко Н. Треба так любити цю землю...Спогади про Євгена Гуцала // Літературна Україна. – 2005. – №46. – С.1,7.

6. Слабошпицький М. Поміж дерев і людей, наодинці з собою: Євген Гуцало: літературна біографія на тлі епохи // Літературна Україна. – 2007. – №2.– С.1,7.

Практичне заняття 17
Тема. Літературний процес початку ХХІ століття
Теоретичні питання:

1 Нові імена та нові теми в українських часописах „Березіль”, „Київ”, „Вітчизна” та ін.

2 Самостійно ознайомитися із творами останніх років О.Забужко, Г.Гордасевич, М.Матіос, А.Кокотюхи, Л.Дереша, Ю.Андруховича, С.Жадана, Г.Пагутяк та ін. авторів.
Практичне завдання:

Підготувати до захисту коротке повідомлення (5-7 сторінок) про самостійно прочитані твори згаданих авторів.


Література
1. Якубовські М. У дзеркалі слова: Есеї про сучасну українську літературу. – Львів: Каменяр, 2005. – 751с.

2. Іменник. Антологія дев’яностих. – К.: Смолоскип, 1997. – 266с.

3. Скуратівський В. Нельотна погода. Замість передмови та замість монографії // Забужко О. Сестро, сестро: Повісті та оповідання. – К.: Факт, 2004. – С.5-19.

4. Бібєрова Г. Незнайома чи ігнорована? Жіноча доля жіночої прози в Україні // Слово і час. – 2006. – №11. – С.87-88.

5. Зборовська Н. Сучасна масова література в Україні як загальнокультурна проблема // Слово і час. – 2007. – №6. - С.3-8.

6. Дімаров А., Кухарук Р. Про читабельність літератури і не тільки // Кур’єр Кривбасу. – 2000. – №125-126. – С.3-9.

7. Тебешевська Т.. Художні особливості „Щоденника страченої” Марії Матіос // Слово і час. – 2006. – №2. – С.54-62.

8. Голобородько Я. Жінки не без чоловіків (проза Софії Андрухович) // Слово і час. – 2007. – №4. – С.63-66.

9. Тебешевська- Качак Т. Художні особливості прози Галини Пагутяк (Жанрово-стильові аспект) // Слово і час. – 2006. – №9. – С.51-58.

10. Тарнашинська Л. „Епоха світання” постшістдесятників і поезія Віктора Кордуна на лезі „між” // Слово і час. – 2002. – №1. – С.27-34.

11. Біла А. Від ломки до ломки: лірика Сергія Жадана // Слово і час. – 2002. – №1. – С.35-48.

Художні твори для обов’язкового прочитання
1 В.Симоненко: поезії. Казка про Дурила.

2 Д.Павличко: поезії.

3 І.Драч: поезії. Чорнобильська мадонна.

4 Л.Костенко: поезії. Маруся Чурай. Берестечко.

5 Б.Олійник: поезії.

6 В.Стус: поезії.

7 Г.Тютюнник: Син приїхав. Оддавали Катрю. Смерть кавалера. Зав’язь. Деревій. Дивак. Климко. Облога.

8 Р.Іваничук: Мальви. Манускрипт з вулиці Руської. Вода з каменю.

9 П.Загребельний: Диво. Я, Богдан.

10 Ю.Мушкетик: Смерть Сократа. Суд. Жовтий цвіт кульбаби. Яса.

11 В.Шевчук: На полі смиренному. Три листки за вікном.

12 А.Дімаров: В тіні Сталіна (Попіл Клааса. Боги на продаж. Чорний ворон. Тридцяті). Історії...

13 В.Дрозд: Життя як життя (короткі оповідання). Самотній вовк.

14 Є.Гуцало: Мертва зона. Біль і гнів. Співуча колиска з верболозу.


Твори на вибір

О.Забужко

Г.Гордасевич

М.Матіос


О.Ульяненко

А.Кокотюха

Л.Таран

С.Жадан та ін. автори


Художні твори для самостійного прочитання
1 Л.Костенко: Берестечко.

2 Гр.Тютюнник: Вогник далеко в степу.

3 Р.Іванчук: Шрами на скалі.

4 П.Загребельний: Роксолана.

5 А.Дімаров: Прожити й розповісти.

6 Я.Стельмах: Провінціалки.

7 Є.Гуцало: Запах кропу. Безголов’я.

8 Ю.Андрухович: Рекреації (або Московіада).

9 Б.Харчук: Світова верба (безсирітська казка).
Екзаменаційні питання з української літератури
1 Давньоруська оригінальна література. Жанрові різновиди, характеристика найвідоміших пам’яток, їх пізнавальне та виховне значення.

2 Творчість І.Вишенського-полеміста в історичному контексті. Викривальний характер його творів. І.Франко про Вишенського.

3 Козацькі літописи: історичні події, постаті національно-визвольної війни, авторські оцінки взаємин України з територіальними сусідами. Літопис Самовидця і П.Куліш.

4 Українська поезія 16-17 століть (фігурні вірші І.Величковського, поезія Климентія Зиновіїва, Касіяна Саковича та ін.)

5 Філософські погляди Г.Сковороди. Поняття про „три світи” і „дві натури”, „сродну” працю, самопізнання і шляхи до щастя. Байки та поезії Г.Сковороди.

6 Творчість І.Котляревського. Жанрові особливості, новаторство його поеми „Енеїда” і п’єси „Наталка Полтавка”. Образи творів.

7 Прозова спадщина Г.Квітки-Основ’яненка. Психологізм і повчальність сентиментально-реалістичних повістей „Маруся”, „Сердешна Оксана” та ін.

8 Українська романтична поезія. Особливості українського романтизму. Творчість Л.Боровиковського, В.Забіли, М.Петренка, Є.Гребінки, А.Метлинського та ін. поетів-романтиків.

9 Життєвий і творчий шлях Т.Шевченка: світогляд, оточення, творчі захоплення, звернення до прози і драматургії.

10 Історія і проблеми українського суспільства у творчому осмисленні Т.Шевченка („Сон”, „У всякого своя доля...”, „І мертвим, і живим”, „Гайдамаки”, „Кавказ” та ін.).

11 Світогляд і творчість П.Куліша. Проблематика та джерела роману „Чорна рада”.

12 Творчість І.Нечуя-Левицького. Проблематика прози, характери і типи героїв (огляд спадщини).

13 Соціально-психологічний роман Панаса Мирного „Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Проблематика, композиція, образи твору.

14 Драматургія І.Карпенка-Карого. Жанр сатиричної комедії („Сто тисяч”, „Хазяїн”, „Мартин Боруля” та ін.).

15 Життєвий шлях і поетична творчість І.Франка. Аналіз збірок поезій „З вершин і низин”, „Зів’яле листя” та ін. Поеми І.Франка.

16 Проблематика, стильова своєрідність, морально-етичний аспект прози І.Франка (аналіз творів на вибір).

17 Трагедійно-психологічний аспект новел В.Стефаника. Риси експресіонізму в його творчості.

18 М.Коцюбинський-імпресіоніст. Психологічний внутрішній конфлікт як основа новел і оповідань письменника.

19 Романтичний характер і фольклорно-етнографічна основа повісті М.Коцюбинського „Тіні забутих предків”.

20 Поетична творчість Лесі Українки. Теми, мотиви, настрої. Поезії поза збірками.

21 Життєвий шлях, світогляд, широта мистецьких обдарувань Лесі Українки. Родина поетеси.

22 Драматургія Лесі Українки як найвищий вияв її таланту. Неоромантичні риси, проблематика, біблійні й античні образи і теми.

23 Творчість Ольги Кобилянської. Жіночі образи й характери в її оповіданнях і повістях.

24 Проблеми взаємин людини і землі у повісті О.Кобилянської „Земля”. Психологізм і містика у творі.

25 Доля української освіти і проблеми села у творчості С.Васильченка.

26 Поетична творчість О.Олеся. Стильова своєрідність, теми, образи.

27 Символістська драматургія О.Олеся. Загальнолюдські проблеми в його драматичних творах.

28 В.Винниченко – письменник, політик, держаний діяч. Рання творчість: оповідання, повість „Краса і сила”. Реакція критики на дебют молодого письменника.

29 Романна спадщина В.Винниченка. Аналіз одного з романів (на вибір).

30 Драматургія В.Винниченка. Морально-психологічний конфлікт і теорія „чесності з собою” у творах письменника (аналіз драми на вибір).

31 Поетична творчість П.Тичини. Умови і причини трагедії його таланту.

32 Філософізм, лірична споглядальність, настроєвість поетичного доробку М.Рильського.

33 Мотиви і джерела творчості, художньо-естетичні вимоги до літератури поетів-неокласиків. Поетична творчість М.Зерова.

34 Мотиви, емоційна наснаженість, специфіка образів і своєрідність трактування долі України в поезії Є.Маланюка.

35 Микола Хвильовий: світогляд, творчість, доля, участь у літературній дискусії.

36 Драматургія М.Куліша.

37 Трагедія особистості в революційному контексті доби у повістях і оповіданнях Б.Антоненка-Давидовича.

38 Проблематика і конфлікт роману В.Підмогильного „Місто”. Життєва позиція і засоби досягнення успіху героя роману.

39 Поетична творчість Є.Плужника.

40 Своєрідність тем, образів та поетичного стилю в творчості Б.-І. Антонича.

41 Релігійно-містичний аспект та філософський зміст роману В.Барки „Жовтий князь”.

42 Тема голодомору й більшовицького зла в романі У.Самчука „Марія”. Символічний образ героїні роману.

43 Доля України і внутрішній світ українця в кіноповістях О.Довженка. Особливості жанру кіноповісті.

44 Поетична творчість і доля О.Ольжича і О.Теліги.

45 Постать сильної, нескореної тоталітаризмом особистості у романах І.Багряного. Відповідність доль і світоглядів героїв життєвої позиції письменника (аналіз твору на вибір).

46 „Усмішка” як літературний жанр у творчості Остапа Вишні. Образ мисливця-природолюба і дотепника у циклі „Мисливські усмішки”.

47 Гуманістична основа і краса людських взаємин у романах О.Гончара (аналіз твору на вибір).

48 Шістдесятництво як мистецьке й політико-психологічне явище.

49 Поетична творчість В.Симоненка. Свіжість, відкритість тем, мотиви синівської любові до України і відкриття „духовних островів”.

50 Розмаїття і емоційна наснаженість лірики Д.Павличка. Громадсько-політичні настрої, філософізм та мотиви кохання. Пісенна творчість Д.Павличка.

51 Незвичність форм, змісту і творчого самовираження у поезії І.Драча. Збірки „Соняшник”, „Балади буднів” та ін. Поема „Чорнобильська мадонна”.

52 Філософський характер, безкомпромісна означеність, багатство мотивів (вибору долі, ставлення до світу, життя за законами честі й гармонії тощо) у поезії Л.Костенко. Афористичність поезії.

53 Проблеми вірності і зради (коханню і батьківщині), вибору та сумління у романі Л.Костенко „Маруся Чурай”. Чоловічі образи. Незбагненність жіночих душ. Охоплена війною Україна як контекст особистості трагедії героїні.

54 Поетична творчість Б.Олійника. Мотиви пошани й любові до матері, коханої, громадянсько-політичні нотки його доробку.

55 Мотиви філософського споглядання і роздумів про світ і людину в поезії М.Вінграновського. Постать коханої у спадщині поета.

56 Конфлікт особистості з комуністичним режимом як основа і домінуючий мотив поезії В.Стуса. Невільницькі настрої зб. „Палімпсести.”


57 Оповідання й повісті Гр. Тютюнника. Проблеми українського села, психологічно багатогранні постаті сучасників у його доробку.

58 Історичні романи Р.Іваничука. Ставлення письменника до минулого України та її відомих людей (аналіз роману на вибір).

59 Небуденність обдарування і незвичайність долі видатної творчої особистості в історичній прозі П. Загребельного (аналіз роману на вибір).

60 Історичні романи Ю.Мушкетика (аналіз твору на вибір).

61 Філософський характер прози В.Шевчука. Постать ліричного героя – спостережливого оповідача й аналітика життя (аналіз твору на вибір).

62 Невидимі суспільству трагедії маленької особистості у повістях та оповіданнях А.Дімарова (аналіз твору на вибір).

63 Ліризм і гуманістичне звучання прозового доробку Є.Гуцала (аналіз твору на вибір).

64 Притчевий характер і проблематика творчості В.Дрозда (аналіз твору на вибір).



65 Сучасний літературний процес. Нові імена, публікації в журналах „Київ”, „Вітчизна”, „Дніпро”, „Дзвін” та ін.